Електрокари або плагін-гібриди: вирішуємо проблему вибору

Електрокари або плагін-гібриди: вирішуємо проблему вибору

Електричний транспорт став важливою частиною нашого життя відносно недавно, тому далеко не всі повністю орієнтуються в типах автомобілів, що заряджаються, часто приймаючи за електромобіль, наприклад, гібридні і плагін-гібридні моделі. Враховуючи це пропонуємо розібратися, що ж являють собою автомобілі, у яких або повністю, або частково привод представлений електромотором. А також з'ясуємо, який тип авто з електроприводом кращий для вашої активності водія.

Для початку визначимося з тим, що, наприклад, класичні гібридні автомобілі, це не в повному розумінні автомобілі з електроприводом, оскільки електродвигун там представлений швидше як допоміжний елемент трансмісії, а основне тягове зусилля створює ДВС. Тому гібриди ми винесемо за дужки та зосередимося на чистих електрокарах та плагін-гібридах, як автомобілях, де електромотор грає більш вагому або основну роль.


Плагін-гібриди (PHEV): специфіка роботи та експлуатації

Плагін-гібриди являють собою автомобілі, в яких привод використовує двигун внутрішнього згоряння та електромотор, при цьому у багатьох моделях саме електричний двигун відіграє чільну роль, тоді як ДВЗ використовується для підзарядки акумуляторної батареї.

Плагін-гібридний автомобіль можна визначити за трьома основними критеріями:

  • акумуляторну батарею плагін-гібриду можна зарядити від електромережі;
  • електромотор є головним у приводі;
  • водій може проїхати на чистій електротязі кілька кілометрів.

Визначальним у використанні плагін-гібриду є те, що завдяки наявності більш ємної, ніж у звичайних гібридів батареї, вони здатні проїхати електрикою від 35 до 100 км (залежно від моделі). Іншими словами, плагін-гібрид поєднує можливості чистого електромобіля і звичайного паливного автомобіля.

Здається, плагін-гібрид - це ідеальна версія сучасного автомобіля, він екологічний, економічний і практичний. Проте є й певні нюанси.

По-перше, пробіг плагін-гібрида на електротязі вкрай обмежений і тільки найновіші моделі можуть проїжджати 80-100 км. В основному ці цифри не перевищують 60 км за нормальних погодних умов і на 20-25% менше в зимову пору року.

По-друге, швидкість пересування електричною тягою обмежена. Залежно від моделі це може бути як 30 км/год, так і 80-100 км/год. Інакше кажучи, їхати без шкідливих викидів ви зможете тільки з певною швидкістю, перевищивши яку, ви почнете використовувати двигун внутрішнього згоряння.

Враховуючи вищезазначене, можна визначити специфіку експлуатації даних автомобілів.

Плагін-гібрид - це ідеальна версія автомобіля для тих, кого ще лякає чистий електропривод у контексті “боязні діапазону”, тобто побоювання залишитися без заряду батареї, щоб продовжити рух.

Плагін-гібрид дозволяє переміщатися на короткі дистанції як повноцінний електромобіль, тому в умовах міста він вкрай практичний, якщо, звичайно, ваш середній міський маршрут не перевищує “електричний” запас ходу вибраної вами PHEV-моделі. На трасі це економічний гібрид з величезним запасом ходу на одній заправці/зарядці, який домчить вас з пункту А в пункт Б без жодних проблем, оскільки ви можете в будь-який момент заправитися паливом.

Завершуючи розмову про плагін-гібриди, не можна не згадати про REEV-автомобілі, які в певному сенсі можна віднести до гібридів, що заряджаються. Ці автомобілі ще називають електромобілями з збільшеним запасом ходу (Range Extender).

Фішка таких електромобілів у тому, що в них використовується паливний двигун малого об'єму, який працює як генератор, що виробляє електроенергію для акумуляторної батареї. Тобто якщо ви проїхали весь запас ходу, який забезпечує АКБ вашого електрокара, наявність генератора додасть вам ще сотню, півтори кілометри. Найяскравішим прикладом реалізації такої технології в електромобілі є модель BMW i3 REX.


Електромобілі: ніяких ДВЗ, тільки чистий вихлоп

Електрокари, як ви розумієте, це вершина розвитку електричного автомобільного транспорту, оскільки в них немає жодних додаткових систем, крім електричного двигуна та акумуляторної батареї. Вони абсолютно екологічні, тому що не використовують ні грама палива і це їхній основний еволюційний плюс.

Немає потреби розповідати про принцип роботи чистого електричного приводу, оскільки він відомий усім, тому краще сказати про принципові відмінності електромобілів від будь-яких автомобілів з ДВЗ.

  1. Відсутність двигуна внутрішнього згоряння робить електромобілі дуже простими в обслуговуванні, оскільки вони не мають жодних зайвих деталей, що труться, і механізмів, що потребують мастила і заміни як розхідники. Плагін-гібриди, наприклад, мають цілих два приводи: ДВЗ та електромотор, а значить удвічі складніше і дорожче в обслуговуванні.
  2. Електромобілі більш мобільні в контексті динаміки та крутного моменту.
  3. Електрокари можна заряджати у себе дома, маючи під рукою постійне джерело дешевої “заправки/зарядки”.

З недоліків можна виділити те, що запас ходу обмежений рівнем заряду акумуляторної батареї та досить тривалу зарядку. Втім, і перший і другий мінус вже перестає бути проблемою, оскільки більшість сучасних електрокарів пропонують запас ходу від 300 км, що можна порівняти з діапазоном пробігу паливних авто на повному баку палива. Питання “повільності” заряджання електрокарів вирішується розвитком зарядної інфраструктури з відкриттям швидких зарядних станцій, де час поповнення заряду АКБ до 80% становить 20-30 хвилин.

Щодо експлуатації, то електромобілі однозначно більш актуальні для міського трафіку, як мінімум тим, що за рахунок рекуперації енергії їх запас ходу в місті завжди більший, ніж на трасі.

Окрім цього електрокари краще для міського життя за рахунок того, що не мають шкідливих вихлопів, а отже, знижують навантаження на екологію міського середовища. Також вони працюють практично безшумно, а отже, знижують і звукове навантаження в місті.

Тим не менш, велика орієнтованість на міську експлуатацію зовсім не означає, що електромобілі не актуальні для тривалих подорожей. Моделі з гарним запасом ходу та можливістю швидкої зарядки легко доставлять вас у будь-яке місто, з застереженням, що на шляху слідування буде доступна відповідна зарядна інфраструктура.


В якості вердикту та відповіді на питання,“чому ж краще віддати перевагу”, скажімо наступне.

Якщо ви часто і довго подорожуєте на тривалі дистанції при цьому щодня використовуєте автомобіль у місті, оптимальним варіантом буде придивитися до гібридних моделей.

Якщо ваше основне життя проходить у місті, особливо, якщо ви живете в приватному будинку або маєте постійний доступ до джерела електроенергії, ви цілком можете зупинити свій вибір на електромобілі і навіть змінити свій паливний автомобіль на електричний.

В ідеальному варіанті сімейного використання автомобілів краще мати і електрокар, і плагін-гібрид - перший для щоденної міської метушні, другий для подорожей або далеких заміських поїздок.


Підбиваючи підсумок відзначимо, що в європейських великих містах, особливо в столицях, все частіше центральні райони оголошують зеленим зонами, тобто. є територіями куди немає доступу паливним авто, а лише плагін-гібридам та електромобілям.

Більш того, до 2035 року практично всі країни Європи готуються заборонити продаж та використання автомобілів без електричного приводу. Рано чи пізно, це стане нормою і у нас, тому, якщо ви любите подорожувати автомобілем до Європи, у вас не залишається особливої альтернативи крім покупки плагін-гібриду або електромобіля. Хоч як крути, а майбутнє автотранспорту виключно за автомобілями такого типу.