Двонаправлені зарядки V2G, чи необхідні, у чому переваги

Двонаправлені зарядки V2G, чи необхідні, у чому переваги

Стрімкий розвиток електромобільної галузі у світі позитивно позначився не тільки на автопромі в контексті більшої екологічності та технологічності, але також і на інших суміжних галузях, так чи інакше пов'язаних з електрокарами.

Насамперед, масовий випуск електромобілів спонукав галузь зарядної інфраструктури, зокрема виробництво зарядних станцій та розробку супутнього софту для їх експлуатації. Також масовий перехід на електромобілі дав стимул для розвитку інноваційного формату зарядної інфраструктури, так званих двонаправлених зарядок із технологією V2G, ISO15118, V2H, V2X, V2L.


Що ж собою являє подібна зарядна інфраструктура і яка від неї практична та матеріальна користь?


Для початку слід розібратися, що ж взагалі таке технологія Vehicle-to-Grig (V2G)?

Технологія V2G - це концепція зарядки, при якій електромобіль підключаючись до електричної мережі, стає ніби її частиною та здатний взаємодіяти з нею шляхом зворотної видачі власного заряду в мережу для стабілізації її роботи в піковий годинник навантаження , і навіть управління попитом. Це насамперед актуально для електромереж тих країн, де ціна на електроенергію варіюється в залежності від часу доби.


Щоб детальніше зрозуміти принцип роботи технології V2G, потрібно змоделювати приблизно таку ситуацію.

Уявимо, що ви є користувачем електромобіля, який регулярно їздить на ньому на роботу, де залишає його протягом дня на зарядку, скажімо, на робочому паркінгу. Припустимо, що ви приїхали на роботу з 70% заряду АКБ, підключили електромобіль до мережі та пішли в офіс. Пройшов деякий час, електрокар зарядився на 100% і практично просто простоює підключений до мережі. Денний робочий час, як відомо, це самий пік споживання електроенергії, особливо у спекотний час, коли повно використовуються кондиціонери та інше кліматичне обладнання. Так ось якщо ваш електрокар використовуватиме технологію двонаправленої зарядки V2G він буде не тільки споживачем електрики, але ще й стабілізаційним вузлом, який підтримуватиме коректну роботу мережі, віддаючи їй частину заряду своєї акумуляторної батареї для підтримання її нормальної роботи.      

Ще одна фішка технології V2G у тому, що залежно від рівня попиту та відповідно ціни на електроенергію, використовуючи двонаправлену зарядку електромобіль зможе продавати її та заряджатися дешевше. На прикладі України складно навести подібний приклад, хіба що згадати “нічний трифазний тариф”, але в європейських країнах і США, це досить поширена практика, коли вартість електроенергії варіюється за часом протягом доби. Тобто в піковий годинник споживання, через технологію V2G електромобіль, будучи підключеним до зарядки і відповідно її частиною, зможе продавати з своєї АКБ електроенергію за піковими цінами, а вже через кілька годин заряджатися за дешевшим тарифом. Різниця в ціні, відповідно, дістається власнику електромобіля.

Повторимося, що в умовах України це поки що мало практично, оскільки підхід до тарифів на електроенергію у нас дещо інший, тому в наших реаліях технологія V2G актуальна швидше як стабілізуюча, ніж фінансово вигідна.


Двонаправлена зарядка V2G для побутового використання

Окрім суспільної користі та особистої вигоди, технологія V2G надзвичайно актуальна у контексті побутового використання. Тут теж можна змоделювати ситуацію і припустити, що ви власник електромобіля, який живе у власному будинку і регулярно заряджає його від мережі свого домоволодіння. Так ось завдяки двонаправленій зарядці, ваш електромобіль не тільки споживатиме електрику для поповнення заряду АКБ, а й служитиме джерелом безперебійного живлення для дому.

Багато автомобільних компаній, які займаються випуском електромобілів, уже активно впроваджують подібні функції. Nissan активно тестував використання V2G для побутових мереж ще у 2018 році, коли запропонував схему, де безкоштовна система V2G працювала у поєднанні з енергоблоком xStorage, який приймає енергію від акумуляторної батареї автомобіля та подає її на пристрій чи мережу будинку.


Перспективи технології V2G

Немає потреби вкотре повторювати, що раціональне використання ресурсів, у тому числі електроенергії, це нинішній загальносвітовий тренд. Усі хочуть оптимізувати енергоспоживання, зробити його максимально вигідним та практичним. Зважаючи на масовий перехід на електромобілі, з упевненістю можна говорити, що технологія V2G вважається мега перспективною, а незабаром буде розглядатися як обов'язковий функціонал для використання електрокарів. Це, до речі, не голослівні заяви, а практично констатація факту, оскільки передові виробники електромобілів активно впроваджують V2G у свою продукцію та інфраструктурні об'єкти.

Наприклад, нові електрокари Tesla мають софт, який підтримує технологію V2G. Достатньо активувати його через віддалене оновлення ПЗ і весь модельний ряд останніх років зможе використати переваги двонаправленої зарядки.

Японська Honda не просто випускає електромобілі з можливостями двонаправленої зарядки, а й активно розвиває інфраструктуру V2G. У Європі вже є щонайменше кілька подібних зарядних станцій, які компанія відкрила спільно з розробником програмного забезпечення для такої інфраструктури.

І таких прикладів величезна кількість, оскільки технологія без перебільшення перспективна і рано чи пізно вона буде вкрай актуальною на всіх ринках, де електромобілі будуть вагомою складовою загального автопарку.

Варто зазначити, що у США технологія V2G зараз активно розвивається місцевим урядом по всій країні. Також велику ставку на її розвиток роблять гіганти інтернет-індустрії, такі як Google.


У фіналі статті хотілося б зазначити, що двонаправлена зарядка актуальна не тільки для електромобілів, а й, наприклад, для плагін-гібридних автомобілів, які також підключаються до зарядних станцій, щоб заповнити ємність своїх АКБ. Так що, як бачимо користь та вигоду від використання технології V2G, зможуть отримати не тільки чисті електромобілі.


Ну і насамкінець варто сказати, що двонаправлена зарядка ще не добилася повального застосування в жодній країні світу, оскільки цей інфраструктурний проект набагато масштабніший, ніж просто задовольнити попит на звичайні зарядні станції для електромобілів. У Європі над масштабним проектом впровадження V2G найбільші енергетичні концерни почали думати лише 2 роки тому і він досі перебуває на стадії розробки та точкового тестування.

Адже для того, щоб V2G запрацювала на повну силу необхідна не тільки сама технологія, а й комплексний підхід для її впровадження з боку енергетичних компаній, а також політиків, які мають розглянути та прийняти відповідні закони, що регулюють використання подібної зарядної інфраструктури.